Posted by on 7 mei 2023

Vanmorgen stond de wekker weer op een tijd waarbij de meeste mensen zich nog eens omdraaien. Tijdens het inladen van de auto begon het licht te regenen en dat hield aan tot omgeving  Zevenbergen. Ik had besloten om vandaag eens de toeristische route te nemen, deze was tien minuten langer dan via Rotterdam richting Ouddorp te tijden. Hoe verder ik over de N59 richting Zierikzee en verder reed leek het alsof er toch regen zou zijn/komen. De voorspellingen gaven aan dat er vanmiddag pas regen zou komen, maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer! Bij Scharrendijke al rijdend over de Brouwersdam langs “het Koepeltje” kwam het zonnetje steeds meer op en kwam de eerste foto al in de groepsapp, Taco die was al ter plaatse en voorzag ons van het prachtige uitzicht.

Nadat ik ook was gearriveerd en net met Taco stond te praten kwam ook Susan al aangereden. Lex kwam ook ruim voor de afgesproken tijd de parkeerplaats opgereden. Omdat het een aardig eindje lopen was, werden de enkele duikspullen in de bolderkar geladen om zo de tocht van 500 meter (volgens duikersgids) te overbruggen. De 500 meter leek wel een kilometer, het was namelijk geen geasfalteerd pad, maar een pad van gras en zand met hobbels en kuilen. Waarom kies je dan deze locatie, vraag je onderweg af, nou…. op aanraden van enkele duikers binnen onze groep. Je vraagt je af waarom zij er vandaag niet bij zijn…. Nee hoor wij hebben geen spijt gehad van deze toch. Onderweg heel veel gelachen….. Krukken die in ondergrondse gaten wegzakken, bijna struikelende duikers en nog veel meer, maar daarvoor had je erbij moeten zijn.

Aan het einde van de landtong was dan eindelijk de instap in zicht. Nu nog even afdalen naar het water over een smal pad tussen het al redelijk hoge gras. Via het water zijn we te water gegaan. Tussen de Bruine wieren door naar wat vrijer water om vervolgens af te dalen naar diepte en verder onderwater uitzwemmend/duikend naar een maximale diepte van 10 meter. Al direct kwamen we de eerste slak tegen, maar dat zou niet de laatste van deze duik zijn. Nadat ik afgelopen vrijdag mijn nieuwe natpak had opgehaald en mijn droogpak het weggebracht voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt was het vandaag de eerste natpak duik van het jaar in Nederland. Het water was aangenaam om in te duiken, de Oppervlakte temperatuur was rond de 15 graden en op een diepte van 10 meter is het water al 13 graden. Nadat we een diepte van 10 meter hadden bereikt zijn we parallel met de dijk gaan duiken en onderweg bleven we elkaar maar een signaal geven dat we weer een slak zagen. Hoofdzakelijk waren het Brede Ringsprietslakken en wel erg grote, sommige gingen wel richting de 10 centimeter! Maar tussendoor waren ook Bruine Plooislakken te bewonderen. Ook zagen we regelmatig mooie kreeften, sommige zelfs van een dusdanig formaat dat je wel even achteruit ging als hij uit zijn hol kwam. Na een half uur zijn we gedraaid en hebben we al duikend onze veiligheidstop gemaakt. Tussen de bruine wieren waren ook hier weer veel slakken te bewonderen en natuurlijk de wel bekende Spookkreeftjes. In het ondiepe deel waren de Groene Wierslakken ook hier aanwezig.

Na zo’n 70 minuten waren we weer terug bij de instap, waarna de klim naar boven werd gemaakt om de lange tocht terug richting de auto’s werd gemaakt. Ook tijdens deze wandeling werd weer veel gelachen, ondanks dat de voorvork van de bolderkar van Lex niet meer de juiste richting op wilde. Duidelijk was dat alle droogpakduikers snel hun pak uit wilde doen met dit heerlijke weer. Nadat iedereen alles had opgeruimd werd nog even nagepraat met wat lekkers en wat warms om de vochtbalans weer in orde te brengen.

Natuurlijk hebben wij vandaag foto’s gemaakt, deze zijn weer te bewonderen in onze online album…. 2023-05-07 | Preekhil #21.

Volgende week duiken we natuurlijk ook weer, dan zoeken we de Oosterschelde weer op. Sluit gerust aan! En…voor alle natpak duikers…. haal je spullen uit de schuur en sluit gerust aan!